Kitap Yarası, Yarıda Kalan Kitaplar

kitapŞimdiye kadar kaç kitap okudum bilmiyorum. Çetelesini tutmadım, sayma ihtiyacı hissetmedim.  Açıkçası, sayılamayacak kadar çok muydu, onu da bilmiyorum

Çocukluk yıllarımda, okuduğum kitapların sayfa sayısı benim için bir tür prestij kaynağıydı. Kalın bir kitap okumuşsam şayet bunu kendim için artı puan olarak kaydederdim zihnime. Bitirdiğim her kitap bir fiyaka vesilesiydi benim için.

Zamanla bu tür bağlayıcı unsurlardan kurtulup da dingin bir kafayla okumaya başlayınca daha seçici olma gayreti sarıyor insanı.  Öyle ya, yediğin yemeğe dikkat edip hijyen arıyorsan kitabı da seçerek okumalısın. Zira, oburluk her iki durumda da sakıncalı bir alışkanlık.

Güzel kitaplar okudum. Bir kısmını çabuk unuttum, bir kısmı ise aradan yıllar geçse de hâlâ hafızamdaki eşsiz yerlerini korumaya devam ediyor.

Fakat ben, okuyup bitirdiğim bazı kitaplar kadar, başlayıp da bitiremediğim kimi kitapları da hiç unutamadım. Mücbir sebeplerden dolayı, o kitaplara -henüz sonunu getirememişken- veda etmek zorunda kaldım ve zaman zaman, acaba bir yerlerden bulup da tekrar başlasam mı, diye düşünmeden edemiyorum.

mowgliBunlardan ilki “Ormanlar Çocuğu Mowgli¹ adlı bir macera kitabıydı. Sanıyorum orta birinci sınıftaydım ve kitabı Emin adlı bir arkadaşımdan ödünç almıştım. Çok sürükleyiciydi ve büyülü bir dünyanın kapılarını aralıyordu benim için. Ormanda yaşayan kimsesiz bir çocuktu Mowgli² ve ben kendimi onun yerine koyuyordum farkında olmadan.

Fakat, şimdi hatırlayamadığım bir sebepten dolayı kitabın sahibi olan arkadaşım, ben daha yarısındayken geri istedi kitabını. Sanıyorum çok gururlu bir çocuktum ki henüz bitiremediğim için bir iki gün daha mühlet isteyemedim ve ertesi gün geri verdim kitabı. Hâlâ içimde bir yaradır Mowgli.

martinİkincisi ise Jack London‘ın “Martin Eden” adlı romanıydı. Bu kez lisedeydim ve dersleri iyiden iyiye boşlayıp kitaplara gömülmüştüm. Martin işsiz ve sefil bir gençti, yazdığı hikayeleri bir türlü yayımlatamıyordu, tam bir “kaybeden”di yani.

Bir veli toplantısı sonrasıydı galiba, notlar filan yerlerdeydi ki babam sinir küpü bir vaziyette eve geldiğinde elimde gördüğü kitabı alıp sobaya atmıştı. Güzelim kitabın yanışı içimde bir parçayı da yakmıştı.

kumarbazÜçüncü kitap ise Dostoyevski‘nin “Kumarbaz“ıydı. Üniversitedeydim ve ailemin yaşadığı şehirle okulumun bulunduğu şehir arasında bir tren yolculuğunda okurum diye yanıma almıştım. Nispeten ince bir kitaptı. Bir kumarbazı anlatıyordu, onun kumar iptilasını, ruhundaki gelgitleri, saplantısının yol açtığı sosyal sorunlarını… Dostoyevski‘yi çok sevmeme rağmen bitiremedim, sevmedim zira kitabı. Oysaki o tren yolculuğunun yarısı kadar sürede rahatlıkla bitirilebilecek bir kitaptı.

İlk iki kitabın aksine, Kumarbaz hâlâ duruyor kitaplığımda ama tekrar başlamayı hiç düşünmedim nedense.

Zaman zaman diyorum ki belki de Mowgli ile Martin Eden‘in bendeki o sıcak hatırası beni onlardan ansızın koparan o mücbir sebeplerdir. İnsan kaybettiklerini daha çok özlüyor galiba.

________________________________________________________________________

¹ Bu kitap, Orman Çocuğu Mogli, Ormanların Çocuğu Mogli, Orman Çocuğu Maugli, Orman Çocuğu gibi adlar altında değişik yayınevleri tarafından basılmış. Kitabın orijinal adı ise The Jungle Book.

² Kitabın ana kahramanının adı Mowgli olduğu hâlde birçok yayınevi nedense Mogli‘yi kullanmış. Sanırım çocukların, orijinalini söylemekte zorlanacakları düşünülerek “w” harfi atılmış. Maugli şeklinde basan bile var (yukarıdaki resimde görüldüğü gibi).

Hatırlatma: Kitap kapağı görsellerini şuradan aldım. İlk resim ise şuradan.

Bir Cevap Yazın

